söndag 22 mars 2009

Blå söndag

Idag ska jag inte bli långrandig. Mot Ättestupan fyller två veckor och jag har bara sovit tre timmar i natt. Fast jag får så klart skylla mig själv. Börjar man titta på The Wire, världens bästa tv-serie på dvd, så måste man bara se färdigt. Och då blir klockan halv tre om man börjat tolv timmar tidigare. Det är ren och skär matematik.

Jag undrar om det är sant att man blir klokare och smartare med åldern. Det sägs ofta så men det kan lika gärna vara önsketänkande. Att vakna till morgontidningarnas ödesmättade texter och efter det förmå sig till att stiga upp med ett positivt grin på läpparna, kräver både självbedrägeri och inte så lite peppning.

Och att jag fortfarande ägnar tid åt att fundera över vad jag ska bli när jag blir stor skvallrar väl om att jag inte lyckats så där överdrivet väl med att mogna. Så den här söndagen tänkte jag ägna åt mig själv. Tänkte äta en frukost och sen ta en rejäl promenad i pre-vårvädret. Jag tror nog att min skjutna rygg mår väl av det. Liksom min sömnbrustna själ.



Dagens låt: Have You Ever Loved a Woman med Eric Clapton. Eftersom jag hyllat The Wire så kan jag väl även få slänga in världens bästa blueslåt? Det är inte bara gamle Slowhand som spelat in den, men här för han den till himmelska höjder som passar en söndag i slutet av mars.