lördag 28 mars 2009

Könsmakt

Jag blir så förbannad på dom som stjäl mitt tolkningsföreträde. Som tar sig rätten att påstå att dom vet vad jag tycker. Och vad jag tycker om.

När dom väntar på att jag ska hålla klaffen för att sen få berätta vad jag egentligen sagt och menat så tar dom mig inte på allvar och det gör mig irriterad.

Särskilt ilsk blir jag av att pådyvlas åsikter utifrån mitt kön. Att jag som man antas tycka si eller så. Och att jag ska bete mig på ena eller andra viset.

Lika förnedrande är det för dom kvinnor som säger sig veta vad jag tycker. Som tror att dom har koll på mina preferenser av den enda anledningen att jag är man och utan att ens känna mig.

Killar blir berövade tolkningsföreträdet om kvinnor. Och det är kvinnorna som är tjuvarna eftersom dom vet bäst.

Att jag till exempel av naturnödvändighet påstås föredra kvinnor med stora bröst är att undervärdera mig både som man, som människa och att reducera mig till en kåtbock styrd av mina drifter. För det ligger mer i potten vid val av partner än ett par D-kupor.

För att ta reda på vilka preferenser män kan tänkas ha ringlar jag mig ner i dom schakt som går under samlingsnamnet porrsajter. Min teori är att om det finns efterfrågan så finns det tillgång och i så fall kan jag se om män tänder på annat än storbystade blondiner. Jag behöver inte leta länge för utbudet är minst sagt är varierat.

Blonda damer? Visst, men också svarthåriga, brunhåriga, rödhåriga, råttsvansar, albinos och skalliga.

Storbröstade? Sure. Och hallonbröst, hängbröst, mjölkfyllda, småbystade, plattbröstade och “outvecklade över 18”.

Här finns plats för alla typer. Och könen dras till alla utseenden och egenskaper hos varandra. En del hittar idealpartners oavsett kön och läggning. Men för de allra flesta handlar det om egenskaper som inte så lätt låter sig kategoriseras. För varför man tänder ligger i betraktarens öga, hjärta och hjärna. Kanske är det biologismen som gör sig påmind, även om det inte är politiskt korrekt.

Men naturen är tydligen så vist inrättad att det finns någon för alla. Och livet är ett stort letande efter den varelsen. Eller som Marcel Proust skriver i andra delen av På spaning efter den tid som flytt:

“Det lär vara släktets bästa som dikterar den enskildes val när det gäller kärlek och för att barnet skall bli så normalt utrustat som möjligt kommer feta män att dragas till magra kvinnor och magra män till feta kvinnor.”



Dagens låt: Run-Away med Super Furry Animals. Wales har blivit en stormakt inom indie. Och SFA är gruppen som regerar.