tisdag 30 juni 2009

Tidens fingrar

Tid går att mäta. I fingrar. Jag minns "nu är det fyra fingrar" och sen fick jag en son. Några år och fingrar senare kom son nummer två. Och igår kväll såg jag att också månen är mätbar. Ett finger från tallen ute på balkongen och det hade gått tretton minuter. Snart är den full.

Fast inte jag. Sedan japanhostan slog till har jag levt ett sundare liv som gett resultat. Vartenda prov som doktor P hittills tagit på mig är bra och snart är jag friskare än jag nånsin varit förut. Vikten sjunker och sockersjukan håller på att retirera. Så varför späda på ohälsan med för mycket alkohol? För det blir lätt ett flöde under lata sommardagar som till sist hotar dränka både hälsa och vett. Men lagoma korvar är bäst och ett glas rött kan givetvis vara förföriskt.

Jag låter faan som en moralist och det är inte meningen. Men vid 59+ har jag just upptäckt Amerika. Att det är bättre att vara frisk än sjuk nämligen. Bara vi får vara friska så, brukade min mamma säga. Och det där så-et var liksom en besvärjelse som fick hänga kvar i luften för att riktigt sjunka in. Så kan det gå när haspen är på. Så går vi runt kring ett enebuskesnår. Så snar att döma. Så ung och så dum. Såja.

Men hon hade rätt min lilla mamma. Frisk och sund ska man vara för att kunna njuta livet. Och ändå finns det människor där ute som varit rejält omskakade och stirrat döden i vitögat, men som är glada och positiva i alla fall. Och dom är mina föredömen. För att prata sjukdom när man är nästan frisk eller ännu värre, när man egentligen lider av weltsmärtz, det lägger sordin över det bästa samtal.

Så från och med nu gäller friskskrivning. Inga hängande läppar här inte, inga feberkurvor eller djupsuckar. Åtminstone inte över hälsotillstånd. För hälsan tiger som bekant still och det ska den få fortsätta med.

I morron ska jag till Sophiahemmet och konstatera att jag inte är astmatiker och i övermorron är det hjärtats dag. Och förhoppningarna om friska besked är starka. Så ut i solen och låt den skina och smeka. Det fältropet för dagen. Värmeböljan fortsätter. Så glöm solfaktorn och dra upp volymen i iPoden till smärtgränsen. Här ska levas sommar och sol så länge det finns fingrar kvar att mäta tiden med.


Dagens låt: Red Red Wine med UB 40. Här gungar det, både med och utan vin under västen.