torsdag 16 juli 2009

Byte pågår

En anledning till att jag fegat ur så länge med att byta bort pc mot mac har varit rädslan för att det är krångligt att flytta över allt från det gamla till det nya systemet. Och sen visar det sig att så är det inte alls.

Min nya smarta mac känner omedelbart igen dom tre externa hårddiskar där så mycket av mitt liv förvaras och hanterar materialet med sedvanlig elegans. Och med hjälp av en smart kabel flyttar jag vitala data mellan dom respektive huvudburkarna. Från den gamla beiga fulingen till den nya, slimma aluminiumsnyggingen flyter ettor och nollor som vore det nytt, syresatt blod. Det tar visserligen ett par timmar men är ju ett engångsarbete så vad fan.

Eftersom rätt mycket av min semestertid går åt till detta arbete dom närmsta dagarna blir det kanske lite sparsamt med nyheter här. För ärligt talat, tillsammans med macarna känns färden mot ättestupan plötsligt både mera fjärran samtidigt som den blivit angenämare än nånsin. Säg sen att inte nya prylar gör en lycklig.