lördag 4 juli 2009

Japanlördag

Har just gjort något utdöende. Sprättat en bok nämligen. Minns ni det? Att man köpte häftade böcker som man med hjälp av en papperskniv sen fick sprätta upp?

Handlade på antikvariat.net nyligen och fick ett par helt olästa exemplar. En, Malcolm av James Purdy, satte jag kniven i nu på morronen. Ute i solen på balkongen och med katten på andra knät skar jag pappret så att tunna remsor föll på ner golvet och sen spreds av den milda vinden.

Det känns som en kulturgärning att sprätta en bok. En arkeologisk kulturgärning. En viskning från förr, från åttiotalet eller kanske ännu tidigare. I forntiden alltså.

Tack gode Gud för antikvariaten!

Idag visar jag några av mina nyss inskannade Japanbilder. Obearbetade och råa men med en aning försmak av vad jag såg i landet på andrasidan.



Kyoto.


Nara.


Kyoto


MIHO Museum


Kyoto


Hiroshima


Hiroshima