lördag 18 juli 2009

Transformers

Allting förändras. Ständigt, hela tiden. Blir något annat än vad det var för bara ett tag sen. Förväntningar blir besvikelser. Längtan blir leda. Glädje blir sorg. Sånt är livet. Livet och tiden, alltid i rörelse. Ständigt på gång, stadd i förflyttning, framåt, framåt.

En gång var jag en slarver. En sån som aldrig höll min vrå av världen i ordning. Som lät tillvaron förfalla under berg av skräp och prylar. Sån är jag inte längre. Sån är det länge sen jag var.

Jag önskar att jag kunde bjuda in världen i mitt arbetsrum idag. Den skulle häpna. Vilken stram ordning! En sådan genomtänkt elegans. Jag spricker nästan av stolthet! Så här ser skrivbordet i min arbetshörna ut nu:

Jo, jag har genomfört hjärtbytet, flyttat mitt liv från pc till mac. Och passat på att städa ut och kasta bort en del av det gamla livet på samma gång. Farit till återvinningen med en massa skrot och elskräp, burit ner påsar och kassar i soprummet.

Någon kanske tror att jag alltid lever i fullkomlig ordning. FEL! Det är bara en image som jag spelar på ibland för att ge andra taskigt samvete. I själva verket är jag precis lika normalslarvig som dom flesta. Ingen snuskgris men inte heller någon Norénsk minimalist omgiven av vitt, vitt, vitt.

Näe, jag är en sån som lägger saker på ett ställe och låter dom ligga där tills jag ser att dom ligger där sen alltför länge vilket dom inte borde och därför först då tar mig i kragen och rensar upp. Puh! Ungefär så jobbigt är det. Men då, efteråt, kommer tillfredsställelsen vällande in i vågor och jag går runt och kastar ur mig små utrop av förtjusning och känner lycka över sakernas tillstånd.

Likadant är det i mina datorer. Som pcmänniska samlade jag ihop en massa krafs som jag sen rensade bort tillsammans med viktiga drivrutiner och systemfiler tills ingenting funkade. I min nya roll som macapär kommer jag inte att behöva det, inbillar jag mig. För enligt halva världen är macen så smart och listig att den klarar av att hålla både mig och sig själv i fullaste ordning. Så kanske fixar den även mitt arbetsrum och skrivbord den dag det börjar becka ihop igen.

Dagens låt: True Faith med New Order. Tja, varför inte?