onsdag 5 augusti 2009

Balla killen

Jag har åldrats i sommar. Inte bara fysiskt utan också mentalt. Gått in i nedskruvade lägen och beteenden. Blivit en pre-gubbe. Tappat en massa kilon och slutat dricka alkohol. Och börjat lösa korsord.

Men nu får det vara slut med det. Över! Finito! Inte ett korsord till!

Förutom att det är knäckande att upptäcka hur obildad och korkad jag är så blir korsordslösandet även en påminnelse om livet under stupet. Efter det avgörande hoppet alltså. Jag ser dom framför mig, alla dom som redan gjort det språnget och som sitter där nere i dalen med sina korsord och sudokon framför sig och med pannorna i djupa veck. Egyptisk gudinna, sex bokstäver...hmmmm.

Näe, det är inte jag! Hallå! Jag är inte sån! Jag är ju den där balla snubben ju. Han som spelar rock tills grannen under knackar i taket, det vill säga mitt golv. Som läser 32 bloggar om dagen och är ständigt uppkopplad och uppdaterad. Som gör i princip vad som helst för att utåt framstå som att han inte är en dag äldre än 42.

Fast det är väl bara att fejsa det: jag är förnekaren. Det ljuva livets egen lille Petrus. Han som mer och mer förvirrat lullar runt i en allt snävare värld och vars bäst-före-datum närmar sig ett kritiskt läge. Det hjälps inte hur många maccar jag köper, hur snävt jag tar kurvorna med min Alfa Romeo, hur jävla ball jag än är i mina egna ögon. Slutresutatet är ändå mest sorgligt.

Jag borde nog ha köpt den där panamahatten i alla fall. Och en promenadkäpp att ha till den vita linnekostym som jag också borde köpt. Och sen hasat fram på nån strandpromenad nånstans nere på franska rivieran och försökt intala mig själva vara ung, rik och vacker. Ja, det borde jag nog.

Nu hasar jag Sankt Eriksgatan fram varje morron i stället. Utan hatt och käpp men med värkande bröst och flåsande andhämtning. Och varje gång en ambulans passerar på gatan håller jag på att nästan slänga upp armen för att vifta den till mig och få skjuts till nån akut nånstans. Men det gör jag förstås inte. För jag är ju så ball.

Jag väntar tills det kommer en likbil i stället. Dom bor förresten i ett garage i Vasastan. Har jag berättat det?