fredag 21 augusti 2009

Fredagsmys

Det fanns dagar när fredagskväll var lika med att komma hem, öppna en flaska gott vin och fixa nåt ätbart av lite högre klass än torsdagspytten. Och sen till osten kunde det bli ännu en flaska rött.

Det finns fortfarande såna dagar men dom blir alltmer vinfria. Jag vet inte vad det är med min kropp men den estimerar visst inte vin längre. Eller sprit. Vill inte ha helt enkelt. Säger nej tack!

Kan det vara normalt? Farligt? Nåt att oroa sig för?

Skulle väl knappast tro det, men om det nu är sant som dom säger att man ändrar smak vart sjunde år så måste det i mitt fall gått sju gånger sju år. För om man tänker efter så är det ju en hel del vin och en och annan whisky som runnit under broarna genom åren. Och i dom floderna har jag inte bara simmat omkring utan också varit nära att drunkna ibland. Fast inte nu längre.

Nu är det mest torrsim som gäller. Inte utifrån ideologi eller löften. Inte utifrån några som helst moraliska synpunkter. Och knappt medicinska heller. Om nu inte det kroppsliga näe-tacket räknas dit förstås.

Kanske är det så enkelt att jag klarat av mitt pensum. Att kolumnen till höger är fulltecknad och inte rymmer mer. Att jag njutit alla jordiga södersluttningar med en hint av körsbär och hallon som jag orkar med. Och är det så är det väl bara att acceptera. Inget att sörja över. Inget spillt vin att gråta för.

Kanske dricker jag ett glas rött i kväll. Kanske gör jag det inte. Det är ingen big deal som MacDonalds säger. Men om jag inte gör så är det min ensak och inget att dra några växlar på. Och om jag gör det så är det också min ensak. Växelfritt. Så skål ta'mefan! I vin eller vatten.