onsdag 26 augusti 2009

Min to-do-lista




Visst kan man säga att-göra-lista. Men eftersom jag är rätt anfrätt av engelska efter alla år med engelskspråkiga dataprogram framför ögonen så får det bli svengelska. To-do-lista alltså. En sorts loggbok över framtiden som jag vill, tror eller/och hoppas att den ska bli.

En farlig sysselsättning förstås. Och osäker. För om framtiden vet jag ju inte ett smack. Den kan vara över precis nu......................................

Näe, skojade bara. Jag är kvar. Och jag har faktiskt några projekt i mitt 59-och-ett-halvtåriga liv som jag vill förverkliga. Föresatser utrullade som röda mattor framför mig, att beträda med lika delar allvar och lekfullhet. Fast mest allvar. (Och lekfullhet).

Så här ser min aktuella projektlista ut:

1. Fixa hälsan och restaurera min kropp. Kärlundersökning väntar och förhoppningsvis leder den till ett godare hjärta, bättre kondition och återupptagande av både cykling och långa promenader. Samt ätande och drickande både med förnuft och njutning.

2. Bli en bra farfar. Jo, ni läste rätt. I februari nån gång.

3. Förlika mig med min yrkesroll. Försöka trivas på jobbet trots en splittrad inställning till vad jag gör och vem jag förväntas vara. Att tro eller tycka eller nåt.

4. Äntligen börja skriva på Niagaraboken som legat och skvalpat i röret i ett årtionde minst. (Tack Claes för den puffen!)

5. Bli mer social. Försöka älska mina medmänniskor (nåja) och umgås med dom mer aktivt. Lära mig mingla och att prata strunt för guds skull! Och att skratta å va glad.

6. Äntligen påbörja evighetsprojeketet med att scanna svartvita negativ som ett led i loggboken "Mitt liv i bilder".

7. Tänka positivt och lägga ner all hostil ironi och den närhet till cynismer som jag blivit allt bättre på att utveckla.

Sju föresatser som, precis som sagans sju dvärgar eller féer eller önskningar eller nåt, kan vara knubbiga, magiska och/eller (o)realistiska. Men att ha dom nerplitade på papper och kolla på dom då och då kanske leder till att åtminstone någon av dom förverkligas. Och den som just nu känns som förutsättningen för resten är förstås ettan.

Så nu kör vi så det ryker. Mot ett friskare liv!