torsdag 6 augusti 2009

Skärpning!

Det börjar uppenbarligen bli dags att ta sig i kragen. Jag ser på annonserna som genereras på den här sidan att mitt ämnesval behöver varieras. Alkohol och narkotika. Preventiva hjärtundersökningar. Telejour för människor med missbruk. Sista-försök Skiljas Ältande Svartsjuka Missförstånd Alkohol Oro.

Är det vad den här sidan förvandlats till? Ett upplag för elände och misär?

Tydligen så tycker Google's automatiska annonsgenereringsverktyg det i alla fall. Det är ett finurligt redskap som dammsuger texterna efter nyckelord som sen genererar reklam.

Jag har inga synpunkter på vilka som annonserar på nätet och på min blogg. Så länge det inte handlar företeelser som uppsåtligen vållar andra skada så är jag en öppen famn. Men dom nämnda ämnena ovan ger mig onekligen en tankeställare. Är det bara sådana saker jag skriver om?

Igår nämnde jag ju Alfa Romeo i min text. Varför inte en annons för den nya lilla Alfan som släpps här i landet i höst? Alfa Romeo. Alfa Romeo. Alfa Romeo. Alfa Romeo.

Nu har jag sagt det så många gånger att det borde ge utslag i annonsgeneratorn.

Eller varför inte ord som kärlek, vänskap, lycka, njutning, sällhet, SEX? Preventiva sällhetsundersökningar?

Visst känns det allt oftare som att farhågorna över övervakningssamhället och ipredverkligheten håller på att försvinna i backspegeln? Som att allt vi debatterar och oroar oss över redan har hänt. Som att vi bråkar om hur vi ska skydda oss från vinterkylan samtidigt som vi är i full färd med att frysa ihjäl.

Hoppsan, där slant fingrarna igen. Ihjäl = död. Om jag inte aktar mig så ligger det väl annonser för begravningsbyråer och bouppteckningar här nedan i morron. Och det vill vi ju inte, eller?


Dagens låt: Höll på att glömma, men det är Forever Young med fantastiska Madness. Dom säger allt jag har på hjärtat.