söndag 25 oktober 2009

Söndagskänsla

För en som ändå vaknar alldeles för tidigt om morgnarna är omställningen till vintertid bara ytterligare en vaken timme att ta hand om. Och då inställer sig även frukosten tidigare liksom promenaden i Hagaparken. Nittio minuter, backe upp och backe ner, genom palettens alla löv och färger.

Men varför klaga? Det är bara att njuta av livet när det blir mer av det. Hörde idag tips om hur man ska kura inomhus och käka godis och kolla på film medan mörkret faller där ute. Fel, fel, fel, tycker jag. Det är där ute man ska vara nu. Så mycket som möjligt. Då får man i sig en massa luft som fyller lungorna. Och då blir hjärnan klarare och humöret bättre. Då kan man också kosta på sig att kura inomhus och käka godis och kolla på film. Med väl syresatta sinnen.

Så kan man förstås fortsätta projektet med att beta av svenska filmer på repertoaren. Igår såg jag Bröllopsfotografen. Mycket bra film med starka skådespelarinsatser och en bra story. Om två timmar ska jag se Det enda rationella. Sen väntar ju även Apan om jag nu vågar mig på den. Den har fått oroväckande fin kritik av tvivelaktiga personer. Men man ska ju inte vara fördomsfull utan (för)döma alldeles själv, på egen hand.