tisdag 1 december 2009

Från ryggläget

Nu är jag jämmerligt trött på det här! Jag ligger vingklippt i min säng och har en värk som förtär mig långsamt, inifrån och ut. Kan med svårighet röra på mig och att ta mig ur sängen tar en kvart. Nattsömnen var för första gången på ett par dagar god, men när jag skulle ta mig upp var det som om jag slet itu min rygg igen. Ritsch, ratsch & åt helvete! Tillbaka på ruta ett.

Tack och lov för smärtstillande karameller. Dom bäddar in mig i nåt ulligt och slipar av kanterna. Men dom gör mig ju också oskärpt när jag borde vara skärpt. I morron ska jag på ett eller annat sätt försöka ta mig på besök till min husläkare. Taxi lutar det väl åt just nu även om det inte är så långt. Fast för mig är det oöverstigligt.

Någon friskskrivning är ju inte att tänka på med den här ryggen och som det känns just nu är det pyton.

Hur kan tillvaron gå så komplett åt helvete på så kort tid? Jag fattar inte hur snabbt allt går fel och vänder upp och ner på alla positiva tankar och förhoppningar jag hade. Jobb på fredag? Jo, pyttsan! Jag känner mig glad om jag kommer ur sängen och på toa.

Att sitta i soffan och titta på tv & dvd går inte heller nåt bra. Soffan är rena killern och att hitta en enda ställning att sitta smärtfritt i verkar omöjligt. Jag klarade en halvtimme igår kväll.

Så det blir till att ligga här med MacBooken och gnälla. Och är det nåt jag inte gillar så är det att ligga här och gnälla. Jag vill vara en glad och positiv människa som funderar över den kommande julen. Som njuter i fulla drag av sitt nya hjärta och av de många, långa promenader i den bleka decembersolen som borde vänta.

Men dom får fortsätta vänta. Jag måste försöka att förhålla mig cool till det som händer mig just nu. Tänka att det inte händer och om det ändå händer så måste jag åtminstone härda ut. Även om det tar emot och är jobbigt. För jag har upptäckt att jag inte är nåt bra på smärta. Åtminstone inte den smärta som hemsöker min rygg just nu. Den överstiger vida den från ett uppsågat och uppfläkt bröstben och den var ju tidigare norm.