lördag 26 december 2009

Fucking Åmål

Vissa filmer blir aldrig av. Pretty Woman till exempel. Eller Brokeback Mountain. Samt Fucking Åmål. Men den sista kan nu strykas från listan. För det blev kvällens juldagsfilm.

Fattar egentligen inte varför den aldrig blivit av tidigare. Jag gillar ju Moodysson, tycker han är en av få svenska regissörer som når upp över sina egna fotknölar. Som fattat att man kan berätta svåra och jobbiga historier utan att tråka ut sin publik. Och en bättre långfilmsdebut än Fucking Åmål har väl knappast skådats sen En kärlekshistoria. Att sen Roy Andersson blivit ledande uttråkare av sin publik på gamla dar är en helt annan historia. Grumpy old men är lika vanliga som regniga somrar.

Fast det där med film hör julen till. Gamla svartvita långfilmer på TV var höjdpunkter under mina tonår. Gärna med Fred och Ginger i dansanta förvecklingar. Eller den sammetsgode Bing i svartvit White Christmas. Färg-TV fanns inte än.

Jag önskade mig en filmkamera i julklapp i flera år men fick aldrig nån. Hade tänkt bli filmskapare, en kreatör av spännande äventyr till egen och andras glädje. Fast det var lika bra att det inte blev så, för då hade jag varit utan arbete idag då svensk film knappast är till för att roa utan snarare oroa. Om man nu inte gräver på Göta kanal förstås. Och jag är ju som bekant en grund typ som hellre drar en oneliner än knyter en löpsnara av den.

Det är lite konstigt att det ska vara så fint att få folk att gråta eller somna. Men att framkalla skratt och glädje kan i bästa fall bara komma upp i en trea på den femgradiga Richterskalan. Alla vet ju innerst inne hur svårt det är att verkligen göra människor glada medan det är lätt som en pannkaka att få dom att gäspa och somna. Fast det är väl just därför kan jag tro.

Nu har jag varit ute och kört en tidig morrontur i snöslasket och lyckats köra fast i garagebacken så att jag var tvungen att till sist parkera framför porten. Kanske når snösvängen ända fram också till oss så småningom. Men tills dess tänker jag hålla mig torr och varm hemmavid. Med en film till exempel. Pretty Woman? Eller Brokeback Mountain kanske?