fredag 25 december 2009

Juldagslunk

Juldagen har alltid varit årets skönaste, slappaste dag. I mina drömmar. I praktiken var den en av dom jobbigaste med kalkontillagning, kära gäster och en massa hårt arbete. Fast i år är juldagen en av dom skönaste och slappaste. Faktiskt.

Har just fixat biljetter till tredje Millenniefilmen som jag inte sett än. En lagom historia att lägga två timmar på. Och sen äta soppa till kvällen. Låter väl som en riktig juldag?

Såg tomten igår kväll. Nere i parken, vid granen. Han såg lite ostadig ut på fötterna men underlaget var väl halt kan jag tro. Som det gärna blir på julen.

Idag är mellandagen av julen. Mitt emellan afton och annandag. En dag att njuta frihet och stillhet. En stängd dag när inte ens Kistagallerian har öppet. När dom som jobbar i affärerna får sova ut och inte behöver kliva upp alls om dom inte vill.

Jag upprätthöll min egen tradition igår kväll och såg både Tomten är far till alla barnen och första avsnittet av Fanny & Alexander. Filmer som berättar en hel del om oss och om julen. Vad jag ska titta på i kväll kanske jag berättar om i morron.