tisdag 8 december 2009

Plusmorron

Förr var jag en oskuld i sjukvårdsvärlden. En storögd jungfru som lika förundrat som beundrande betraktade de vetenskapliga och humana märkligheterna. Nu har jag förvandlats till ett proffs. Ett vårdl***r som tar kölappar och argumenterar vårdlösningar lika självklart som jag tyder breven från försäkringskassan.

Var på Karolinska på morronen för provtagning inför nästa veckas eftersök på Thorax. Med kännarmin konstaterade jag att det var ungefär en halvtimmes väntetid, bara genom att räkna folket i väntrummet. Och si, det stämde med den beräknade halvtimmen. För när alla tilltufsade och värkbrutna existenser som var före mig hasat sig in och var klara, så var klockan kvart över åtta.

- Tycker du det är obehagligt att bli stucken i armen? undrade tjejen i vitt.

- Jag fick nyligen en Black & Decker cirkelsåg körd genom bröstbenet så min toleransnivå sträcker sig betydligt högre än ett nålstick, försäkrade jag henne lugnande.

Idag kan jag konstatera att det är en morron på plus. Nattsömnen var god, ryggvärken vid uppvaknandet beskedligare än tidigare i veckan och jag tog mig tur och retur Karro medelst buss. Klarade till och med av ett hetsigt byte på Solnavägen, från 3:an till 70:an.

Så det finns kanske hopp trots allt. Om en smärtfri jul och ett friskt gott nytt år, menar jag. Och nu är det klart att jag officiellt börjar jobba den 21 december igen - och inleder med semester till den 11 januari. Är jag inte frisk då, ja då återstår nog bara att tippa mig över kanten på ättestupan.