måndag 14 december 2009

Projekt måndag

När man är sjukskriven måste man förvalta tiden. Lära sig att hålla ledan kort, trycka självcentrering i botten och ständigt vara på jakt efter saker att förvandla till projekt.

Di gamle brukar vara fullt upptagna av fotvård på tisda'n och frissan på freda. Det räcker för att fylla tillvaron för sjuttifem plussare. Jag kräver dock lite mer.

Måndag: ryggbehandling. Tisdag: eftersök på Thorax. Torsdag: ryggbehandling. Fredag: husläkaren. Så ser min vecka dennes ut. En vårdvecka alltså. Bara onsdagen gapar tom som en tandglugg.

Det är givetvis alldeles ofullkomligt för att fylla min dag med verkligt innehåll. Men jag har mitt kameraskåp som jag håller på att ställa i ordning. För även kameror behöver ordning och reda och ett eget hem i tillvaron. Jag har mina tusentals bilder som ligger i mappar och väntar på att digitaliseras och stoppas in i datorn. Jag har höghus av böcker på mitt nattduksbord som bara vill bli lästa. Jag har en familj som ska vårdas och älskas, inte bara i juletid.

Att göra saker, att aktivera sig, är livsnödvändigt. Att bara vara, vegetera på tillvaron i ryggläge och andas in, andas ut etc, skulle åtminstone leda till min undergång. Det är därför det känns rätt hopplöst med dagar som mest imiterar varandra.

Fast det är då, som nu, som man måste ta tag i sin krage och hålla den så upplyft ens rygg klarar av. Jag kan konstatera att denna pre-julvecka börjat bra med första ryggbehandlingen. Kiropraktor-Magnus verkar vara det proffs jag hoppades på. Enkel, tämligen smärtfri behandling och jag växte ett par centimeter samtidigt som den värsta smärtan faktiskt börjat avta. Och fejdar smärtan ut, så bryter lyckan så långsamt in. Och då kanske jag kan börja ta kortare promenader igen som sen ska utvecklas till allt längre.

Dessutom snöar det lätt idag. Och det gör faktiskt absolut ingenting.