måndag 18 januari 2010

Mera vårdsväng

Dags att göra vad många brukar rekommenderas: att undersöka skallen. För dom ger sig inte. Har man en gång fastnat i vårdklorna så sitter man där. Kuvert med Karolinskas blåa logga på droppar in med jämna mellanrum och nya tider och undersökningar radas upp.

Magnetkameraröntgen är det alltså idag. Riktigt varför vet jag inte men jag tror det beror på att jag tuppade av. Dom vill väl se att inte hjärnan är lika igenkläggad som hjärtat var. EEG- vs. EKG-gängen liksom. Vem vinner?

För där finns ett riktigt territorialtänkande inom vården, så mycket har jag förstått. Här sysslar vi med hjärtan! Ryggen får du ta nån annastans. Det var budskapet på Thorax efter min Solna-centrum-dipp i november. Att någon annan än min husläkare skulle bry sig om hela mig känns som en utopisk tanke.

Men jag ska inte gnälla. Så länge dom är så bra på sina respektive områden som dom är så är vi i goda händer som patienter. Det är bara det att jag vill återgå till mitt tidigare civilstånd som icke-patient. Jag tycker mig ha gjort mitt på patientfronten för åratal framåt. Fast det är kanske bara att acceptera när man hunnit så här långt på vägen mot ättestupan, att man får beställa nya visitkort med titeln proffspatient på?